perjantai 28. helmikuuta 2014

28.2. Valo ja kuva

Tavi-talon työpajat: Valo ja kuva

Tuottajan tulee tiëtää mitä elementtejä esitys tarvitsee. Hyvä tekniikka ja tekninen taito on onnistuneen toteutuksen edellytys.

Valo

Valolla vaikuttaminen:
-  Teho
-  Suunta (projisointi, heijastaminen)
- Värilämpötila (sävyttäminen)
- Muoto
- Liike
- Rytmi

- 230V virtaa tulee seinästä.
- Tavallisia sulakkeita 10A 16A 20A. Esim. 230Vx10A=2300W. Eli seinään voisi laittaa esim. 2x1000w valoa

- Valojen kytkemiseen käytetään dmx piuhaa ja terminoimalla signaali pysäytetään järjestelmän lopussa. Piuhat on avattava kokonaan, sillä muuten ne muodostavat muuntajan ja kuumenevat.

- 1 valo vie valopöydästä 1 osoitteen, mutta monimutkaisemmat valot kuten liikkuva valo voi viedä yli 20 osoitetta.

Rembrant oli kuuluisa erityisestä valonkäytöstään. Katsoimme maalausta, jossa munkki lukee hämärässä tilassa pehmeässä valossa kirjoituksia. Maalauksen kautta kävimme läpi sitä, kuinka yhdestä kuvasta voi lukea monta asiaa yhdeltä katsomalta. Kävi myös ilmi, että silmä hakeutuu jatkuvasti valoon, sinne missä on valon kirkkain kohta.

Teatterissa katseen huomio haetaan valolla. Kohde johon toivotaan katsottavan valaistaan. Valaistaan siis se mitä halutaan näyttää. Väreillä on valaisussa suuri merkityts. Väreillä luodaan tunnelmaa ja viestitään. Tietty väri edustaa tiettyä asiaa. Sininen rauhoittaa ja voi ilmaista ajankohdaksi illan. Punainen on seksuaalinen väri tai voi kuvastaa vaikkapa taistelua. Eri kulttuureissa värikoodisto voi vaihdella, esim. surun väri meillä on musta ja Aasiassa valkoinen.

Addiktiivinen värijärjestelmän takia valaistus pitää suunnitella hyvin tai muuten värit voivat muuttua/vääristyä. Kun punaista valaistaan vihreällä, saattaa kankaasta tulla harmaa. Tämä täytyy ottaa huomioon ja testata hyvissä ajoin ennen yleisölle esittämistä. Samanvärinen kangas, mutta eri valmistajalta tilattu, voi näyttää valossa kirjavalta, joten esim. taustakankaat kannattaa tilata samasta paikasta.

Addiktiivinen värijärjestelmä, sininen punainen ja vihreä yhtyvät, keskellä valkoista
Punainen hattu vihreässä valossa

punainen hattu sinisessä valossa


Valojen kohdistus

Kohdevalot säädetään usein 45 asteen kulmaan. Kohdetta valaistaessa käytetään yleisimmin 3 piste valaistusta, eli yksi valo tulee edestä ja kaksi sivulta.

Tanssiteatterissa valaistaan usein sivulta. Sivuvalot tuovat esiin liikkeen. Tanssiteatterissa käytetään usein väripesua. Lattiaa ei saa tuolloin valaista, sillä värivalot sekoittuessaan muodostavat eri värejä ja joissain kohdissa valkoista.

HUOM! Valojen himmentäminen voi aiheuttaa särinää kaiuttimissa jos niiden piuhat kulkevat lähekkäin.

Valonlähteet

Valonlähteitä on erilaisia. Edullisin on "tulviva" työmaavalaisin ja kallein on monta teknistä ominaisuutta sisältävä profiilivalo. Tuottajan on hyvä tietää eri hintaluokista, jotta valaistus pysyy tuotantobudjetissa. Valot tulee kiinnittää trusseihin tukevasti ja varmistaa kiinnitys vaijerilla. Sähkön kuormitus on myös otettava huomioon. Valossa oleellista on huomioida valon avauskulma, eli se miten isolle alueelle valota valaisin heittää. Osassa valaisimia on säädettävä avauskulma, toisissa kiinteä.

Avauskulma on oleellinen valaisinta valittaessa

Erilaisia valoja ja valopöytiä

Valaisimia ovat esimerkiksi:

- Par (par-kannu, rokkikannu): Voi käyttää värikalvoja, analoginen, halpa
- Profiili: Valoa voi rajata veitsillä, tarkkuuden säädin ja valon koon säädin, eriasteisia avauskulmia (säädettäviä esim. 24/44 ja kiinteitä esim. 36), henkilövalaisuun, hinnakas
- Fresnel: Iso avauskulma 18/66, lavan yleisvalo
- Flood: työmaavalaisin, tulviva valo, profiilin vastakohta, voi tehdä isojen alueiden valopesuja lavalla
- Led: heikko valaistus, efektivaloja, voi leikkiä väreillä, valo valkoista
- PC: kuin fresnel, mutta valokehä donitsimainen, keskiosa kirkkaamp

Huom! Mitä enemmän valaisimessa on erilaisia toimintoja- sitä kalliimpi se yleensä on.

Kuva 

Kuvan esittämiseen tarvitsee yksinkertaisimmillaan:
- kuvan lähteen (tietokone, kamera, DVD-soitin)
- heijastimen (projektori)
- heijastuspinta (valkea seinä, harmaa sopii hyvin valoisaan/vaalea kangas, plasmanäyttö, Led-screen)
- liittimet ja sähköä

Jotkin näytöt tarvitsevat vain esim. muistitikun ja lähettävät kuvaa ilman projektoria tai tietokonetta.
Videotykki ei toimi kirkkaassa valossa esim. ulkona, silloin on parempi valita Led-screen.

Kuva voi olla HD, jolloin kuvanlaatu yltää 1920 x 1080 pikselin tarkkuuteen tai SD, jolloin resoluutio on 720x576 pikseliä.

HUOM! johdon pituus vaikuttaa kuvan laatuun, eli kuvan laatu heikkenee, jos kuva joutuu kulkemaan johdoissa pidempiä matkoja.  HD-kuva ei kantaudu pitkiä matkoja (max 10m) ja muuttuu SD:ksi pitkällä matkalla. Jos joutuu vetämään pitkää piuhaa, niin väliin tulee laittaa signaalin vahvistimia. Kuvan langaton siirto on hankalaa.

Kalliimmat viedotykit toistavat värit oikein, halvemmissa taas voi olla heittoja paljonkin. Leffatykki, eli digitaalinen projektori on paras toistamaan kuvaa oikein.

Videotykki tulee kohdistaa suoraan, muutoin kuva vääristyy.

Jos messuohjelman tilaaja haluaa videomateriaalia muista, että videon tekeminen on kallista ja aikaavievää. Työ on monimutkaista ja vaatii taitoa.

Esim. teatteriesityksessä projisointia käytettäessä on huomioitava, että projektori valaisee tilaa.

Testaa ennen esityksen pitämistä että laitteet toimivat ja kuvasuhteet ovat kohdillaan.

www.archive.com- tekijän oikeusvapaata materiaalia esim. taustavideoiksi ym.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti